5 år! så lang tid gik der, fra jeg fik en god ide, til at den blev virkelighed.

5 år med en masse læring, udfordringer, op og ned ture. Alt i alt en fantastisk rejse. 
For 5 år siden sad jeg til et møde med RKSK-kommune, om hvordan vi kan reducere vores energiforbrug og dermed vores co2 udledning. Her blev samkørsel nævnt. Samkørsel er den form for transport, hvor vi hurtigst og nemmest kan reducere vores co2 udledning. Midt under mødet slog en tanke mig: ”I Ringkøbing-Skjern stopper vi”. Det var tanken der startede det hele.

Der sidder i dag 1,05 person i hver bil, når vi kører til og fra arbejde. Det gør der selv om, at jeg tror på at 80% af os på 80% af vore ture i bil, godt vil give et lift til en person, hvis vi absolut intet skal gøre for det, ud over at stoppe. Dette er en helt anden måde at tænke samkørsels på, i forhold til andre kendte samkørsels koncepter. Vi skal derfor finde en måde hvor vi kan gøre alle disse tomme bilsæder, potentielt tilgængelige. Alle andre samkørsels koncepter kører stort set alle ud fra ideen om, at en chauffør skal lægge en tur op og en passager skal finde turen. Det gør at de fleste samkørsels koncepter, kun understøtter de lange ture og kan hjælpe de personer der er i stand til at planlægge og dermed være afhængig af andre.

Hvis vi i stedet kan gøre det moderne at tage på stop (At blaffe), vil vi med det antal biler der er på vejene i dag, kunne komme alle steder hen, på stort set alle tidspunkter af døgnet. Med andre ord vi kan få den samme frihed ved samkørsel, som vi oplever ved at have egen bil.

Vores udfordring nu, er at få vores koncept kendt i den brede offentlighed og får bilejere til at registrere sig i vores app. Så skynd dig ind på app-store/Google play og download PinStop.

PinStop understøtter også alle dem, der allerede kører sammen. Med PinStop kan man let og enkelt betale hinanden for et lift, uden den akavede samtale om pris. Aftaler du f.eks med en kollega at køre sammen på arbejde, scanner du vedkommendes nummerplader, Pinstop registrerer turen og når turen er slut, overføres beløbet til chaufføren. Det kalder vi ”Fair samkørsel”. PinStop kan også bruges, når du kører til fodbold, på tur med vennerne, osv. Fremadrettet håber vi, at når man bliver spurgt: ”Hvad skal du have for at jeg kan køre med?” at svaret er: ”PinStop”

Lad os tænke anderledes, lad os tænke nyt. Med små ændringer i vores hverdag tror vi på, at vi kan gøre en stor forskel for både hinanden, vores økonomi og ikke mindst vores miljø.

PinStop tidslinje


For at gøre det moderne at tage på stop, er der umiddelbart 4 hovedpunkter der skal løses.
For at nå i mål med det har vi kombineret den seneste teknologi med den gode gamle ”Tommeltot”. Det kalder vi ”PinStop”

1.      Den personlige sikkerhed. Det skal være trygt at give/modtage
         et lift fra en fremmed.

Ved profiloprettelse skal man NemID valideres. Det betyder at man ikke kan oprette falske profiler. Nå man giver/modtager et lift laves der automatisk et elektronisk aftryk, når en passager scanner en chaufførs nummerplade. Ud over dette har vi lavet et rating system, så brugerne kan bedømme hinanden.

3.      Det skal være til en pris der er fair for både passager
         og chauffør, at give/modtage et lift.

I Danmark et det i forbindelse med samkørsel lovligt, at dele driftsudgifterne med hinanden. Vi har derfor valgt at bruge statens kørselsfradrags takst som beregningsgrundlag, for det der skal deles mellem chauffør og passager. Det mener vi er fair.

2.      Der skal være sikkerhed for et lift indenfor rimelig tid.
Vi skal have så mange bilejere som muligt, til at downloade og oprette sig hos PinStop, så vi kan gøre deres bilsæder potentielt tilgængelige. Er man som chauffør først registreret, behøver man reelt set aldrig gøre mere. Kan vi f.eks. komme op på at 10% af alle bilerne, på de danske veje registrerer sig, kan man som passager altid få et lift, inden for rimelig tid.

4.      Det skal være simpelt. 
Det skulle være enkelt og så automatiseret som muligt. F.eks. behøver chaufføren ikke at gøre noget overhovedet, ud over at stoppe for at give et lift.

Mød de ansatte!

DIREKTØR
Arne Andersen

Ava@Nowdanmark.dk
+45 7175 9094

Joan Nørgaard

SoMe / Marketing ansvarlig
Joan Nørgaard

Jhn@Pinstop.dk